10 mar 2012

Forestillingsbilleder

Forestillingsbillederne er centrale i læreprocessen, fordi det er her vi skaber den første helhed af ydre og indre indtryk. Disse forestillingsbilleder vil meget hurtigt blive en del af perceptionen og dermed indgå i 3-filtret og vores evne til at opfatte, hvad der sker. Men forestillingsbillederne vil også danne grundlag for vor handlen efterfølgende. Vi agerer […]

Læs mere om "Forestillingsbilleder" her »


10 mar 2012

Indre billeder er bevidsthedens hjerte

Personalet skal arbejde med små børns indre billeddannelse, foreslår Brøndby-projektet ”Den usynlige pensel”. Men hvad er indre billeder ? Når vi mennesker gør noget, sætter kaffe over eller klatrer i træer, så er det klart, at vi bevæger arme og ben. Det er synligt og tydeligt for enhver. Det er heller ikke nogen overraskelse, at […]

Læs mere om "Indre billeder er bevidsthedens hjerte" her »

Kategori: Om projektet | Kommentarer: 1 | Tags: , , ,

10 mar 2012

Børns indre billeddannelse

Historiefortælling et oplæg om at fortælle en god historie. af Svend-ErikEngh God historiefortælling er karakteriseret ved, at der foregår en overførsel af billeder mellem mennesker. Mennesker handler og for at forstå følelserne og motiverne i handlingerne, fortælles historier – sættes nye følelser på. Verden bliver til at fatte ved at vi fortæller historier om den. […]

Læs mere om "Børns indre billeddannelse" her »

Kategori: Om projektet | Kommentarer: 0 | Tags: , ,

10 mar 2012

Projektets læringsbegreb

Begrebet læring har gennem tiderne givet anledning til mange diskussioner mellem fagfolk. Det enkle spørgsmål: hvordan lærer børn? er ikke helt så let at besvare. Fordi det faktisk er en temmelig kompliceret proces med mange faktorer og aspekter involveret. Og mange holdninger fra de voksnes side til, hvad børn skal lære. Vi skal ikke i […]

Læs mere om "Projektets læringsbegreb" her »


10 mar 2003

Samlede projektbeskrivelse

Baggrund Både forskning og praktiske erfaringer viser, at små børn har brug for at lære at danne indre billeder (forestillinger) for at udvikle deres sprog og kompetencer. Med en omverden, hvor børnene bombarderes mere en enorme mængde eksterne billeder i dagligdagen, er det endnu mere nødvendigt at skabe rum for at denne indre billeddannelse finder […]

Læs mere om "Samlede projektbeskrivelse" her »