Projektmappen – Børns indre billeddannelse

Da vi sad i kælderen under rådhuset første gang og snakkede om, hvad der var en af de store udfordringer i dagtilbuddene, kom diskussion ret hurtigt ind på, hvor vanskeligt indvandrere havde det med danske metaforer, sammenholdt med at vi dagen lang bombarderes af et utal af billeder.

Med et stigende antal nydanske børn i dagtilbuddene er der kommet fokus på, hvordan børn lærer sprog. Ofte endda to eller flere sprog.

Det har vist sig, at det ikke bare er en opgave med at træne 2-sprogede børn i dansk sprog. Problematikken er langt mere omfattende og handler om, hvordan børn udvikler deres sprog, færdigheder, forståelse og refleksion – og hvordan dagtilbuddene kan skabe rum for denne læring. For alle børn.

Det er klart, at nydanske børn er endnu mere afhængige af dagtilbuddenes kompetence til at skabe gode sprogpædagogiske udviklingsforløb. Men det handler om en nødvendig pædagogisk kompetence i forhold til alle børn.

Hvis vi nu kunne være med til at anvise metoder til, hvordan børnene kunne skabe disse indre billeder, herigennem fordybelsen, som sproget bygger på, ville det være relevant at søge penge til i KIDpuljen (KID Kvalitet i Dagtilbud). Og dermed var ideen til vort projekt sået

Projektmappen

Du kan herunder se hele projektmappen.

  • Introduktion
    En introduktion til projektet, dets baggrund og deltagere
  • Fra læreplan til handleplan
    Metoder og midler, dokumentation, evaluering samt eksempler
    1 til 6 i billeder (Fil: 213 KB)
  • Læringsguides (Fil: 3.217 KB)
    Her har vi samlet alle de læringsguides vi har lavet i projektet
  • Egne læreplaner
  • Rapport om indre billeddannelse (Fil: 50 KB)
  • Aktiviteter (Fil: 29 KB)
Har du haft glæde af indlægget her eller har du nogen spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive en kommentar herunder eller hent vores RSS feed til din news reader.

 

Skriv en kommentar