Workshops

1) AT FORTÆLLE EN HISTORIE
Brøndby kommune har det seneste år med støtte fra BUPL og SL, forskning og udviklingsfond arbejdet med historiefortælling, bøger og mindre børn.
Mette, Pia og Lisbeth vil fortælle om deres erfaringer med at arbejde med bøger og fortælling, alt efter hvilken sproglige styrke det enkelte barn har, herunder erfaringer med at arbejde med børnene i grupper.
De vil blandt andet fortælle om forskellige metoder samt hvilke gode ideer, de har, med at fortælle historier og læse bøger.
Eksempelvis kan man lege Tornerose uden at have fået fortalt historien? Eller hvordan kan et tema fra en bog danne rammen om et længerevarende projekt med en gruppe børn?
v/ Mette Schmidt Hansen, Pia Riis, Lisbet Wilson.
Pædagoger i sprogcenteret HC Andersen.
Struktureret læsning v/ Pia Riis (Powerpoint Præsentation)

2) SKABENDE BILLEDARBEJDE (Powerpoint Præsentation)
Hvordan finder børnene magien på lærred eller hvordan ser et karry maleri ud?
I denne workshop vil Linette gennemgå hvordan hun har arbejdet i et kreativt forløb med 30 børn der sammen har tegnet, fortalt samt fremstillet en børnebog. En børnebog lavet af børn til andre børn.
Oplægget vil blive visualiseret gennem en digital billedserie som dokumenteret de læringsprocesser børnene har været igennem. Derudover vil hun gennemgå hvordan en gruppe børn har arbejdet med at male deres eget selvportræt og hvor fokus særligt har været at vægte det eksperimenterende i selv at blande farver.
v/ Linette Frandsen, pædagog og billedkunster i Pædagogiske Sprogcenter H. C. Andersen

3) HVORDAN SAMTALE MED BØRN?
Hvordan kan man som pædagog aktivt hjælpe et barn til at samtale om noget af det der kan være svært?
Hvordan indsamler man vigtige historier/begivenheder fra familien som kan være gavnlige for det pædagogiske arbejde med barnet?
Børn kan tumle med mange tanker, men med god pædagogisk kompetence, samt indsigt i familien kan man være aktiv i at hjælpe barnet til at få orden i nogle af de kaotiske forestillingsbilleder det går rundt med.
v/ Dorte Tostenæs, Souschef i Børnehuset Mågebo og Pædagogisk Sprogcenter H. C. Andersen
Har blandt andet skrevet publikationer om dette emne
Traumatiske barndomsoplevelser
Børn er særligt sårbare
Typiske symptomer på, at der er noget galt i barnets liv

4) AT DRAMATISERE EN FORTÆLLING
I rollespillet/rollelegen får børn erfaringer med fantasi og virkelighedsoplevelser der konkret afprøves og genskabes i fiktionens trygge rammer. Det er i høj grad her børnene kan, gøre brug af den velkendte sætning ” det er bare noget vi leger”.
Hvordan kommer vi i gang med at udvikle fabulerende historiefortælling til sjov dramalegende samspil i et inspirerende legemiljø?
Hvordan kan man arbejde med de voksnes roller?
Hvad kan en dramaværktøjskasse indeholde?
Dette vil Mette give nogle bud på gennem legende selvaktivitet samt foto dokumentation mm.
v/ Mette Steiner, dramapædagog PD ansat i Pædagogisk Sprogcenter H. C. Andersen.

5) 0-3 ÅR OG INDRE BILLEDER
Hvilke indre billeder danner vuggestue og dagplejebørn.
Marte meo metoden er en videobaseret metode, der bygger på principperne for udviklingsstøttede kommunikation.
Marte Meo metoden er en meget konkret og løsningsorienteret metode, hvor vejledningen/rådgivningen tager udgangspunkt i de ressourcer, der i forvejen er til stede hos personerne.
Marte meo v/ Leder Lis Ottesen og pædagog Anette Thomsen fra vuggestuen Kanen

Har du haft glæde af indlægget her eller har du nogen spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive en kommentar herunder eller hent vores RSS feed til din news reader.
mar 11, 2004 | Kategori: Konference i Kilden | Kommentarer: 0 | Tags: , ,

 

Skriv en kommentar