Hvordan hentes turene ind i institutionen

Denne her læringsguide er egentlig kommet med fordi den er rimelig banal, praksisen er jo ofte at der tegnes og hænges billeder op fra ture, vi har alligevel valgt at tage det med fordi at der her ofte for børnene er et andet fokus på der er sket på en tur end det som pædagogerne har haft som deres fokus.

Børnenes finurlige måde at opfatte verden på og skabe indre billeder på, er jo ofte ”spøjs” og uden for den verden som børnene kender. På ture får man ofte løbende nogle spørgsmål hvor børnene prøver at få styr på verden i forhold til de erfaringer de har samtidig er ture påvirket at omverdenen og det der sker nu og her og derfor kan eksempelvis en mand med blindestok blive det mest centrale for barnet på en tur, der ellers havde sat fokus på eksempelvis transportmidler.

Hvilke metoder kan bruges til at hente den sproglige fokusering tilbage fra en tur til efter bearbejdning i institutionen?

Vi vil godt slå et slag for et stykke stift pap og papir, en såkaldt skitseblok, Naja Pedersen leder fra Louisiana Børnemuseum fortæller om hvordan børn vægter noget forskelligt og hvordan det kommer til udtryk i deres tegninger se her dette kan man faktisk overføres til god metode til at arbejde med børnenes indre billeddannelse.

Digitale foto er en meget objektiv måde at lave udstillinger på, men det spøjse ved disse billeder, er at det ofte er når børnene selv fortæller kammerater og forældre om oplevelserne på turen at man oplever børnenes glæde og fabulering over turene. At der skabes et naturligt rum for dialog, dette gælder både dialogen mellem pædagogen og barnet, dialog børnene imellem samt dialog mellem barnet og deres forældre.

Ture der indgår i et emnearbejde, eller konkret kreativt aktivitet, hvor der skal skabes læring omkring farver, eller form og konsistens.

Hvis man eksempelvis skal lave bolsjer, kan man starte hjemme med at lave bolsjer gå til købmanden og købe bolsjer og til sidst besøge et bolsje kogeri, men man kan også gå baglæns i processen, et indre billede skabes bedst ved gå fra helheden og herefter fragmenterer det, og det er i børnenes forestillingsbillede vi skaber læringen.

Har du haft glæde af indlægget her eller har du nogen spørgsmål, er du meget velkommen til at skrive en kommentar herunder eller hent vores RSS feed til din news reader.
mar 10, 2012 | Kategori: Læringsguide | Kommentarer: 0 | Tags: , , , ,

 

Skriv en kommentar